dissabte, 14 de juliol del 2007

L'ensinistrament amb clicker (I)


Mai hauria pensat que a la meva edat algú volgués ensinistrar-me. Quan vaig arribar a casa els meus amos ja en feien prou que em comportés a dins i fes les feines a fora. Però el descobriment del clicker m'ha canviat la vida.

Resulta que en el Club d'Agility on va en Negrito, ensinistren els gossos amb aquest aparell. No és res sofisticat, només una capseta de plàstic, amb una làmina metàl.lica que produeix un so quan es prem.

S'utilitza per a indicar a l'animal que s'està ensinistrant el moment exacte en què ha realitzat una conducta positiva per, inmediatament, donar-li un premi (quasi sempre en forma de menjar). Aquest mètode va ésser introduït pels ensinistradors de dofins que, degut a la impossibilitat de prendre contacte físic amb l'animal per a dirigir-lo i provocar algún comportament concret, féien un xiulet quan l'animal feia, per exemple, un salt a l'aire. El xiulet marca el moment exacte en què es produeix la conducta esperada. Inmediatament, se li procura un tros de menjar per a premiar-lo. Mica en mica, el dofí va assimilant que cada cop que fa aquest salt, se li dóna un premi. Quan l'animal ja ha associat la correlació entre comportament, so de clicker i premi ja se li pot començar a donar l'ordre per a què executi l'exercici quan li demanem. És genial, no? S'aprofita els moviments naturals de l'animal per, de mica en mica, conduïr-lo cap a la conducta que nosaltres li volem demanar en un moment determinat. No es castiga mai, perquè no es considera una conducta negativa que l'animal no realitzi l'exercici, sinó que només se'l premia quan el fa. D'aquesta manera, es pot ensinistrar qualsevol animal, fins i tot a mi! Ja us explicaré quines pallassades estic aprenent a fer i que bé m'ho passo!